آیا کلیک روی لینک های پیشنهادی در صفحات وب به نفع شماست؟ محقق ایرانی پاسخ می دهد – دیجیاتو – لونا موزیک

اگر مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید، احتمالاً به سیستم های پیشنهادگر (recommendation engine) برخورده اید
خانم تازیکی قصد دارد این الگوریتم را توسعه داده و آن را در قالب افزونه برای مرورگرهای مختلف ارائه کند، تا کاربران نسبت به نحوه عملکرد این سامانه ها و مدیریت اطلاعات شخصی خودشان آگاه تر شوند.

این تیم تحقیقاتی، الگوریتم خود را از مجموعه داده حاصل از موتورهای پیشنهادگر Movielens و Jester به دست آورده اند. در این روش، ارزش ایجاد شده برای کاربر به ازای کلیک روی پیشنهادات، با مقدار اطلاعات شخصی فاش شده در این فرایند مقایسه می گردد و کاربر متوجه می شود که چه مواردی به ضررش تمام خواهد شد.

اگر مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید، احتمالاً به سیستم های پیشنهادگر (recommendation engine) برخورده اید. این موتورها، محصولات یا خدماتی که احتمالاً به دردتان می خورد را به شما نشان می دهند، اما آیا تعامل با آنها واقعاً سودمند است؟

این تیم دانشگاهی همچنین «نظریه بازی ها» را روی نتایج الگوریتم اعمال کردند تا راهکاری مطمئن را برای کلیک کردن به دست آورند. این نتایج نشان داد حدود 5 درصد از کلیک ها روی آیتم های به نمایش درآمده در سامانه های پیشنهادگر به نفع کاربر هستند و مابقی آنها یا سودی ندارند، یا کاملاً به ضرر او خواهند بود.

اگرچه همه سایت ها از سرویس های فوق استفاده نمی کنند، اما تقریباً تمام سایت های موجود به نوعی موتور پیشنهادگر مجهز شده اند و بنابراین الگوریتم فوق را می توان روی آنها پیاده سازی کرد.

به تازگی «مهسا تازیکی» محقق ایرانی دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس (EPFL) به همراه تیمش، الگوریتمی را توسعه داده اند که اطلاعات فاش شده در زمان کلیک روی این سامانه ها را مشخص ساخته و نشان می دهد چه بخش هایی از موتورهای پیشنهادگر از نظر حریم شخصی، ایمن به شمار می روند.

مهسا تازیکی

تنها 5 درصد از کلیک روی سامانه های پیشنهادگر به نفع کاربر هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *