ماجرای شکایت پژو از پورشه برای نامگذاری قدیمی ترین 911 جهان – دیجیاتو – لونا موزیک

اخیرا به موزه کمپانی پورشه در شهر اشتوتگارت، آلمان، یک عدد کوپه اسپرت بازسازی شده و جذاب 901 اضافه شده است
نزدیک ترین نام به این عدد که محصولات تولیدی پژو از آن استفاده کرده اند متعلق است به خودرویی است که در مسابقات اتومبیل رانی 24 ساعته لمانز در سال های 1992 و 1993 شرکت کرده است.
مدلی که به تازگی به موزه این کمپانی در شهر اشتوتگارت، آلمان اضافه شده 57 امین پورشه 901 است که از این کارخانه خارج شده است.

بسیاری از افزاد حتی با وجود تشابه بدنه و موتور خودرو های ۹۰۱ با ۹۱۱، این وسایل نقلیه را دو نوع متفاوت تصور می کنند اما واقعیت این است که خودروهای 901 با 911 (تولیدی در سال 1963) مشابه بوده و تفاوت آن ها تنها در نامشان است.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی درست مثل امروز خودروساز فرانسوی پژو برای نامگذاری خودروهای تولیدی خود از یک عدد سه رقمی که رقم وسط آن صفر است کمک گرفته و اسامی مثل ۲۰۳ و ۴۰۳ برای نام گذاری مدل های خود انتخاب می کرد.

در آن زمان این کمپانی فرانسوی به شدت به این روش نام گذاری علاقه داشته و معتقد بوده است که اسامی سه رقمی که رقم وسط آن ها صفر است تنها به محصولات کمپانی پژو تعلق داشته و یکی از مشخصه ها و نشانه های اصلی محصولات این کمپانی همین روش نام گذاری بوده است.

این خودرو توسط یک تدارکاتچی تلویزیون در سال 2014 در یک انبار متروکه آلمانی پیدا شده است. پس از آن پورشه این خودرو را بدست آورده و تلاش خود را برای بازسازی و ترمیم آن آغاز می کند.
شنیده ها حاکی از آن است که در تاریخ 8 آپریل 2018 ( 19 فروردین سال 1397) این خودرو در بخشی از نمایش خاص “911، تیک آف افسانه ای (901 شماره 57)” حضور خواهد داشت.

انتظار این موسسه برای فروش این خودرو چیزی در حدود 900 هزار تا 1 میلیون دلار بود ولی برخلاف پیش بینی ها 901 مورد نظر با قیمتی در حدود 800 هزار دلار به فروش رسید.

اخیرا به موزه کمپانی پورشه در شهر اشتوتگارت، آلمان، یک عدد کوپه اسپرت بازسازی شده و جذاب 901 اضافه شده است. همین موضوع بهانه ای شده که پورشه در یک ویدئوی جدید توضیح دهد که چرا تعداد انگشت شماری از کوپه های اسپرت ۹۰۱ موجود بوده و به چه دلیل این کمپانی نام کوپه های خود را از ۹۰۱ به ۹۱۱ تغییر داده است.


درست پیش از اینکه پژو پورشه را متقاعد کند که نام خودروی اسپرت 901 خود را تغییر دهد این کمپانی 82 دستگاه از این را به طور کامل ساخته بود.
از این رو، پژو یک نامه دوستانه اما قاطعانه را برای پورشه ارسال کرده و از این سازنده آلمانی درخواست می کند که کوپه اسپرت جدید خود را با نام تجاری دیگری راهی بازار کند.
راه حل پورشه برای حل این مشکل بسیار ساده بود. این کمپانی آلمانی با توجه به اعداد 9، 0 و 1 ای که به صورت جداگانه برای قرار گرفتن بر روی خودروها تولید شده بود تصمیم گرفته که 0 را با 1 جایگزین کرده و پس از آن خودروهای خود را با نام 911 راهی بازار کند.


البته گفته می شود که موضوع تنها به یک نامه دوستانه ختم نشده و پژو به دلیل داشتن مالکیت معنوی این روش نامگذاری از پورشه شکایت کرده و در انتها پورشه مجبور به تغییر نام خودرو اسپرت خود شده است.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید با وجود تمام این اتفاقات و تلاش پژو برای استفاده نکردن پورشه از نام 901، این کمپانی فرانسوی هرگز از این نام برای خودروهای خود استفاده نکرد.


با درنظر گرفتن تعداد اندک 901 های موجود در دنیای، باید اعتراف کرد که به احتمال زیاد این شماره 57 تنها مدل کانورتیبلی است که پورشه سفارش تغییر آن را به کمپانی کارمن داده است. (کارمن یکی از بزرگترین کمپانی های فعال در صنعت خودروسازی آلمان بود که از سال 1991 فعالیت خودرو را در حوزه تولید و مونتاژ قطعات خودرو شروع کرده و در سال 2010 ورشکست شد.)
موسسه rm sotheby’s که عموما در حوزه حراج، مزایده و بازسازی خودروهای کلاسیک فعالیت می کند، این خودرو کانورتیبل را در فوریه سال 2017 در پاریس به حراج گذاشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *